Thursday 23 June 2011

KAWAN ? Ape sebenarnya maksud KAWAN ?

Assalamualaikum

Nie nak cerita.. apa maksud 



Sahabat, Kawan, Teman?


check it out!!
Sahabat
Kebanyakan orang menggelar kawan karibnya sebagai sahabat.  Adakah mereka patut digelar sahabat?Sahabat tidak beerti jika hanya tertumpu pada kesenangan semata-mata. Sahabat perlu ada ketika kita berada dalam keadaan senang, susah dan sewaktu dengannya. Maksud sebenar Sahabat adalah tidak kira kita susah atau senang, mereka akan tetap berada menyokong kita. Itu adalah Maksud Sahabat sebenar.

 Kawan. 
Lebih dikenali sebagai KENALAN. Mereka ini akan berada disisi kita bila kita dekat dengan mereka. Kita kadang kala mudah TERLUPA bahawa kawan juga boleh makan kawan sendiri . Contohnya yang terdekat boleh diambil oleh rakan kita sendiri. Tidak 100% pemikiran mereka akan menyokong anda. Mereka ini bagaikan MUSUH DALAM SELIMUT yang boleh membinasakan kita sendiri suatu hari nanti.

Teman.
Teman tapi Mesra. Ungkapan ini sudah selalu kedengaran di gegendang teliga kita. Adakah Sahabat ataupun Kawan boleh dijadikan Teman kita sehingga akhir hayat?
 Teman bererti mereka yang akan bersama-sama kita hingga penghujung waktu. TAPI , seorang Teman tidak boleh membantu kita di akhirat kelak melainkan AMALAN kita sendiri.Jangan terlalu MENGAGUNG-AGUNGKAN Teman kita kerana mereka sendiri akan menghadapi rintangan bersendirian di Akhirat kelak.

the moral of the story ,

Hilangnya MORAL aku entah kemana . Aku perlukan WAKTU untuk diri sendiri . Mencari kemana hilangnya Moral yang selama ini aku lupakan . Kepada kawan-kawan diluar sana , HIDUP INI PENUH DENGAN PANCAROBA . Dunia ini adalah sementara sahaja. Ingatlah , sekuat mana pon PESAHABATAN , KEIMANAN kita akan menguasai segalanya . Aku berharap SUATU HARI nanti , aku akan ditemukan dengan seseorang yang mampu menaikkan semangat aku kembali . Betul jugak kata ibu aku , " KAWAN , TEMAN , SAHABAT kita tak akan membantu kita MASUK SYURGAWI melainkan kita sendiri yang berusaha .

Aku redha KetentuanNya .

Teman aku pergi bukan kehendakku . 

Kuasa Allah lebuh kuat . 

Aku habamu yang hina . 

Aku berserah segalanya . 

Andai kata aku tidak kuat mengharungi SAKIT yang Engkau berikan , Kau ambillah Nyawaku . 
Aku tidak mampu menghalangnya.

No comments: